Boeing’in Starliner mekiğinin ilk mürettebatı Barry Wilmore ve Sunita Williams’ın Dünya’ya dönüşü birkaç kez ertelendi. Peki NASA’nın deneyimli astronotlarının geleceği ne olacak?
Emekli Fransız astronot Jean-Francois Clervoy’a göre, Dünya’ya dönüş tarihleri henüz belirsiz olan iki astronotun muhtemelen “yüzlerinde kocaman bir gülümseme vardı” ve “orada olmaktan mutluydular.”
Deneyimli NASA astronotları Barry “Butch” Wilmore ve Sunita “Suni” Williams, Boeing Starliner test görevi için 5 Haziran’da Dünya’dan ayrıldı. Wilmore ve Williams sekiz gün sonra geri döneceklerdi ancak Starliner mekiğindeki çeşitli sorunlar nedeniyle dönüşleri üç kez ertelendi.
Reuters’e göre 6 Temmuz’a kadar yörüngeden dönemeyebilirler.
Euronews Next’e verdiği röportajda Clervoy, senaryonun endişe verici olmadığını, astronotların konsantre olup işlerini yaptıklarını söyledi.
Buna karşılık Clervoy, Dünya’ya dönüşün ertelenmesinin onlara Uluslararası Uzay İstasyonunda (ISS) daha fazla zaman geçirme fırsatı verdiğini söyleyerek, astronotların “eğlenceli olacağını” kaydetti.
Astronotlar yerdeki ekiple yakın iletişim halinde kalıyor ve ailelerini her gün arayabiliyor.
Geçmişte hem Wilmore hem de Williams ile çalışan ve Wilmore ile yakın dostluğu bulunan emekli Fransız astronot, ikilinin güvenilirliğine de dikkat çekti.
“(Wilmore) olağanüstü. Ona %100 güvenebilirsiniz ve o size yardım etmek ve sizi kurtarmak için her şeyi yapacaktır” diye ekledi.
“O, onunla tanıştığınızda birlikte uçmak isteyeceğinizi düşündüğünüz türden bir astronot. Mesleki ilişkimizden öğrendiğime göre Sunita da çok hoş, çok yetenekli bir kız.”
Astronotlar gerçekten mahsur mu kaldı?
Uluslararası medyaya yansıyan haberlerde astronotların uzayda “mahsur kaldığı” ifadesi kullanılıyor.
Öte yandan Clervoy bu ifadeye kesinlikle katılmıyor.
ISS’yi tahliye etmek gerekirse Starliner’ın cankurtaran filikası olarak kullanılabileceğini belirten Clervoy, “Sorunlara rağmen Starliner bu işlevi yerine getirebiliyor, rezervleri biraz azaldı ama Butch ve Sunita’yı geri getirmeye yetiyor” diye konuştu. dünyaya”. güvensizlik.”
Boeing’den hafta içinde yapılan açıklamada, Starliner kapsülünde yaşanan sorunların dönüş yolculuğunda endişe yaratmadığı ve “astronotların mahsur kalmadığı” belirtildi.
Boeing’in Starliner’ı, sınırlı yakıt nedeniyle ISS’de toplam 45 gün kalabilecek. Son teslim tarihinin kaçırılması durumunda NASA’nın ne planlayacağı henüz bilinmiyor.
Euronews Next’in röportaj yaptığı uzay danışmanlık firması Astralytical’ın sahibi Laura Forczyk de astronotların uzay istasyonunda sıkışıp kalmadığını belirtiyor.
Forczyk, “Orada sıkışıp kalmadılar, Boeing’i bekliyorlar” dedi. “UUİ’ye kenetlenmiş durumdayken Starliner’ı nasıl değerlendirebileceklerini görmek istiyorlar çünkü yerde değerlendiremedikleri bazı şeyler var. .”
Forczyk ayrıca, Starliner’ın gelecekte insan taşımanın güvenli olup olmayacağını görmek için de testlerin yapıldığını, astronotların belirli bir süre için yeterli erzak bulundurduğunu, kalkıştan önce bu tür durumlara karşı önlem alındığını belirtti. .
Starliner mekiği astronotları geri getiremese de SpaceX’in Crew Dragon’u veya Rusya’nın Soyuz uzay aracıyla Dünya’ya dönmeleri mümkün. Ancak Forczyk ve Clervoy bunun pek olası olmadığına inanıyor.
Starliner’da ne ters gitti?
Boeing’in Starliner’ı ilk kez mürettebatlı bir görevde uçuyor.
Mekik, kalkıştan önce bile çeşitli sorunlar yaşadı ve helyum sızıntıları ve elektrik güç sorunları nedeniyle fırlatma bir ay ertelendi.
Fırlatma sırasında da bir sızıntı vardı, ancak o kadar küçüktü ki mühendisler kalkışın güvenli olduğunu düşündü.
Helyum, uzayda hareket etmek ve Dünya atmosferinde yavaş yolculuk yapmak için tahrik sistemlerine güç sağlar.
Starliner kalkıştan sonra beş helyum sızıntısı yaşadı, 28 manevra iticisinden beşi arızalandı ve bir itici valfi tamamen kapanmadı.
Clervoy, “Anladığım kadarıyla helyum sızıntıları endişe verici değil ama normal de değil, dolayısıyla da beklenmiyor” dedi. “Hizmetlerin alıcısı olan Boeing ve NASA, onların astronotları oldukları için endişeliler. Uçuyorlar, nasıl geliştiklerini, akıntıya neyin sebep olduğunu ve bu kaybın nereden geldiğini anlamaya çalışıyorlar.” “Görmek istiyorlar” diye ekledi.
NASA ve Boeing şu anda bir çözüm bulmak için çalışıyor ve NASA yetkilileri mürettebata geri dönmeleri için yeşil ışık yaktığında, Starliner’ın iticileri mekiği uzay istasyonundan ayırmak için kullanılacak ve astronotların altı saatlik Dünya’ya doğru yolculuğu başlayacak.
“Boeing için utanç verici”
NASA, Starliner’ın, SpaceX’in Crew Dragon’uyla birlikte astronotları uzay istasyonuna taşıyan ikinci Amerikan uzay aracı olmasını bekliyor.
Bu olay, ürettiği uçaklara yönelik eleştirilerle boğuşan Boeing için utanç verici olsa da Clervoy, NASA’nın havacılık deviyle ortaklığını sürdüreceğinden emin.
Clervoy, “Boeing sorunları çözene kadar Starliner’ın kullanımında muhtemelen bir gecikme olacak. Ancak Starliner neredeyse hazır ve çözülmesi gereken sadece bazı sorunlar var” dedi ve Starliner mekiğinin yakında kullanılabileceğini ekledi. Uzay istasyonuna rutin geziler.
Clervoy bunun özellikle doğru olduğunu çünkü Rusya’nın ABD ile uzay aracı anlaşmasını 2030’dan önce sonlandırması halinde NASA’nın SpaceX’in tek gemisine güvenmek istemeyeceğini söyledi.
Ancak Forczyk, Dünya’daki gecikmenin teknik nedenlerinin olduğu gerçeğinin “Boeing’in endişelenmesi gereken bir konu” olduğunu belirtiyor.
Forczyk, “NASA, Boeing’in ISS ticari mürettebat programı için iyi bir ortak olup olmadığını değerlendiriyor” dedi ve “Gelecekte Boeing’in altı Starliner görevine kadar uçması gerekecek, ancak bu görev NASA kriterlerine göre başarılı olmazsa” dedi. “NASA, başka bir gösteri görevi yapmaları gerektiğini söyleyebilir, bu da Boeing için başka bir maliyet olacaktır.”
Forczyk, başlangıçta herkesin Boeing’in uzay istasyonuna mürettebat uçuran ilk şirket olmasını beklediğini, ancak NASA’nın kargo, yük taşıma ve mürettebatlı görevler için “gerçekten SpaceX’e güvenmeye başladığını” ekledi.
Bu, NASA
‘nın uzay istasyonunu Dünya yörüngesinden çıkaracak aracı yapma yarışını SpaceX’e vermesiyle de açıkça görülüyor.
SpaceX’in fırlatma dahil her açıdan önde olduğunu belirten Forczyk, “Boeing bu konuda garip bir durumda.”